1263 baleset, 197 sérült, 17 halott 1 hét

Már majdnem úgy döntöttünk, hogy nem írunk bejegyzést a héten. Egyszerűen nem tudtunk megegyezzni abban, hogy a héten kiválasszunk három, mindenki számára tanulságos esetet. Az oka mindennek sokkal bonyolultabb, mint azt gondolnátok.

Ha nem történnének balesetek, akkor biztosan lenne olyan hét, hogy nem tudunk írni. Most azonban az utóbbi idők legborzalmasabb hetét tudhatjuk magunk mögött. Ráadásul annyi féle baj történt meg, hogy át kellett gondolnunk melyikkel is kezdjük, melyik legyen az a bizonyos három.

Bábolna, 2021. október 19.
Ütközésben összetört jármûvek az M1-es autópálya Gyõr felé vezetõ oldalán, Bábolna közelében 2021. október 19-én. Az öt halálos áldozat mellett egy további sérültje is van a balesetnek, õt stabil állapotban vitték kórházba a mentõk.
MTI/Krizsán Csaba

Mindig szörnyű, ha egyetlen ember is megsérül. Ebben az esetben öt ember halála volt megdöbbentő. Baleset szempontjából teljesen mindegy, hogy milyen nemzetiségű emberekről beszélünk. 5 ember párja, gyermeke nem érkezik haza soha többet.

Ahogy megszoktátok, nem akarunk ítélkezni, hiszen nem ültünk az autóban. A fotó azonban beszédes. Sőt elárulom, hogy hasonló munkát végeztem évekig, így pontosan tudom, hogy milyen helyzet lehet a hasonló kisbuszokban.

A fotón jól látszik, hogy a furgon hátsó fele, gyakorlatilag érintetlen. A ráfutásos baleset tűnik a leginkább kézenfekvőnek. Bizonyára ezt is tartják majd kimondhatónak a vizsgálat végén. 

Ugyanakkor ezen a héten több ráfutásos baleset is történt, amelyeknek alapvetően a figyelmetlenség az oka. Ebben az esetben meggyőződésem, hogy nem ez lehet a valódi ok. A kisbusz székelyföldről indult útnak. Németország a cél, hiszen az kiderül, hogy volt oda tartó utas a járműben. A baleset szerény feltételezésem szerint, nagyjából 800-1000 kilométer megtétele után következett be. 

2009-2014 között magam is közlekedtem kisbuszokkal az unión belül. Néha 7.200 km-es oda-vissza utakat megtéve. Tisztában vagyok azzal, hogy ez a fajta utazás igen népszerű, mindazonáltal hihetetlen feladatokat ró a járművezetőre. (Utólag átgondolva, elképesztően felelőtlen megoldás!)

Az elsődleges ok a fáradtság, kimerültség. A mikroalvás egy tény. Nem tudjuk egy idő után befolyásolni az agyunkat. Szüksége van a pihenésre. Gyakran láttam, hogy míg mi egy út során ketten felváltva oldottuk meg a vezetést, addig sok kisbuszos egyedül vitte végig az utat.

Képzeljük el, hogy Magyarországról indulunk és Hollandiába tartunk. Közel 1.500 km út fog elöttünk állni. Az út, ha folyamatosan vezetünk, akkor is minimum 15 óra. Megállásokkal 18-20 óra. Nem beszélünk a dugóról (ami a Német és Holland utakon gyakori). 20 óra folyamatos figyelem és összpontosítás. 

A kérdések, amelyek felmerülnek bennünk: Mi változna, ha a járművezető reakcióidejét, figyelmét figyelve a változás, romlás esetén figyelmeztetés érkezne? Mi történne, ha ilyenkor 20 percen belül a jármű leállításra kerülne és a járművezető rákényszerülne 3-4 óra kényszerpihenőre? Mi változna, ha a bekövetkező változásokról a járműben tartózkodókat is értesítenénk? Megállíthatnák, vagy befolyásolhatnák a járművezetőt? 

 

Brutális számok voltak a héten

Mindig a számokra figyelünk fel. 1263 baleset volt a múlt héten. A Balesetmegelőzési Bizottság oldalán közzétett információkban van azonban egy lényeges mondatrész: “A hatóságok tudomására jutott”. Azaz a fenti szám nem teljes, nem a valós adat, mindössze ennyiről tud a hatóság. 

197 ember sérült meg. Nagy része olyan személy, aki valószínűleg nem akart ott lenni, ahol az esemény történt. Vétlenül lett részese az eseménynek.

12 halálos baleset, összesen 17 halottal. Önmagáért beszél a szám. Tenni kell valamit. Valami olyant, ami radikális változást hoz.

16-75 évesig volt érintett a korosztály, így nagyon nehéz lenne bármely korcsoportot általánosításnak alávetni. A baleset típusokból sem lehet túl hosszútávú következtetéseket levonni. Vasúti átjáró, ráfutás, elhagyta az úttestet, frontálisan ütközött, gyalogost gázolt (lakott területen és autópályán), elektromos kerékpárral nem adta meg az elsőbbséget a személyautónak…. végeláthatatlan sorozat.

Minden egyes esetet külön-külön elemezve, átvizsgálva azonban sokmindenre fény derül. Vlami olyanra látunk rá, ha egy kicsit távolabbról nézzük az eseményeket, ami eddig nem volt látható és nem volt egyértelmű.

Vannak szabályok és egymástól teljesen függetlenül működő rendszerek, amelyek a szabályok egy-egy részét tekintik elsődlegesnek. Azaz nem egységben kezelik, hanem egy-egy részt kezelnek vagy próbálnak felügyelni.

Okos autók, aktív rendszerekkel – felkészületlen járművezetők, ismerethiánnyal a rendszereket ellenségnek tekintő hozzáállással. 

Még messzebről azt látjuk, hogy sem az egységes szabályozás, sem pedig az a támogatás nincs jelen, amely a fenti események elébe mehetne. Nem elég azt mondani, hogy a törvény egyértelműen fogalmaz. Ugyanazt a mondatot máshogyan értelmezzük. Így teljesen mást mond ugyanaz a fogalmazás az egyes szereplőknek.

Példa: “Biztonságos követési távolság” (amely függ az ember reakcióidejétől), persze mindannyian túlértékeljük magunkat, így az idézett szöveg lehet egyértelmű, de a saját énképünk már lehetőséget ad arra, hogy másként értelmezzük.

Mi lenne, ha a fizikát és a személyes adottságunkból egy egységes rendszer vonna le következtetéseket? Mekkora változás történne, ha nem nyílvánosan, de személyesen, egyenként lennénk tisztában erősségeinkkel? Mi lenne, ha nem adna a félreértelmezésre lehetőséget egy módszer, azaz a szabályt betartatná?

Anya - lánya tragédia

Általánosítunk sokszor. Kijelentjük, hogy a nők…. Nem tudjuk mi történt, és talán a nyomozás is majd zsákutcába torkollik majd. Feltételezések és egy csomó ismeretlen tényező fog szerepelni ebben az esetben.

Mégis a tragédia megtörtént. Talán nem túlzás, hogy egy ilyen balesetnek kikiáltott baj nem maradhat rejtélyek közepette. Tudni kell, hogy mi történt, mert nem lehet, hogy értelmetlenné váljon a halál. Tanulni és megelőzni kell. Nem lehet a válasz az, hogy figyelmetlenség.

A nők sokkal messzebb látnak mint a férfiak. Sokkal előrelátóbban gondolkodnak. Miért? Mert ez van a génekben. Mert egy egyszerű példa megmutatja, hogy sokkal alaposabban járják körül fejben a dolgokat.

A férfiak nagy része a gyors döntésekben jó. Miért? Mert ez van kódolva bennünk. Méghozzá mióta a fajunk létezik. A hosszútávú gondolkodás nem minden esetben van jelen a döntéseikben.

Az autózásban a közlekedésben mindkettőnek jelen kellene lennie. De nem így van. Nincs jelen. Elhisszük, amit a társadalom súlykol a fejünkbe. Mindenki tud autót vezetni.

A fenti esetben két tény ismert. Fának ütközött és egyikük nem volt biztosan bekapcsolva. Azaz pillanatok alatt, a másodperc tört része alatt megálltak. Ami nincs rögzítve, az bizony pontosan annyival halad tovább, mint amennyi a becsapódáskori sebesség.

Szőrnyű. Szörnyű, hogy pár évvel ezelőtt ugyanez megtörtént egy pár perccel később utánam haladó autóval, ahol 12 éves volt az áldozat. 

Szörnyű, hogy ebben az esetben nem tudjuk mi volt a kiváltó ok. Külső tényező? Az autóban történt valami?

Borzasztó, hogy a technikai adatok, ami pontosan a jármű és a vezető kapcsolatát megőrizhették volna eltűnnek. Pedig okulhatnánk az esetből!

Mi változna, ha pontosan ismernénk az eseményeket? Ha nem csak az esemény, de az azt megelőző percekről is rendelkezésre állna információnk? Megelőzhető lett volna, ha valami érzékeli az eseményeket és egy figyelmeztetést juttat el a bent ülőkhöz? Mi lett volna, ha el sem tudnak indulni, azaz az autót sem tudják elindítani, ha nincs bekapcsolva a biztonságiöv?

Fékezés nélkül belehajtani

A Magyar Közút napról-napra megmutatja, hogy mennyi minden rosszul működik a közlekedésben. Sokszor ők maguk az elszenvedői a hiányosságoknak. A fenti eset az elmúlt hét egyik hasonló története. A másik talán még brutálisabb.

Ez a felvétel a számunkra azonban sokkal beszédesebb, mint a másik. Bár a másikban van olyan járművezető, aki nagyot ment és elképesztően jól reagálja le a dolgokat. Ennek ellenére mi most erra a felvételre és azon belül is a baleset mögött történő részekre összpontosítunk.

Torlódás és közben érkeznek a járművek az egyenesen haladó sávban. Van aki, a baleset kapcsán megpróbál jobbra menekülni, ahol szintén jelen van egy jármű és így többszörőződik a probléma.

A háttérben érkezik egy jármű, amely már időben vészvillogóval jelzi a mögötte haladóknak a problémát. Most koncetráljunk egy kicsit ennek a járműnek a háta mögött látható eseményekre, amelyben nem történnik újabb baleset. Lépjük át az előtérben megtörténő eseményeket!

A hátérben az a minta válik láthatóvá, amelyre ma semmilyen szabályozás, megoldás nincs. Jól kivehető, hogy van egy sávváltó jármű, a felvételen. Simán átsorol a már látható torlódás közepette, hiszen szeretne egyenesen haladni. Az előtte haladó jármű már vészvillogással jelzi a helyzetet, tehát a tényt, hogy ő előtte már gond van.

Az átsoroló jármű vezetője továbbra sem koncentrál az előtte lévő eseményekre, hanem a sávváltást befejezve egyetlen vészvillantással megköszöni a segítséget. Aztán a torlódást és a várható drasztikus lassítást már nem jelzi a mögötte haladónak, nem folytatja a vészvillogást.

Jól látható, hogy a vészvillogás továbbterjedhetne és pillanatokon belül az érkezők tudomására juttathatná, hogy gond van. Azonban megszakad a folyamat. A sávváltó jármű mögött már nem folytatódik. Érkeznek a saját tempójukban a járművek és talán csak a csoda, ami megóvja ilyenkor a többieket a további balesetttől.

Lenne nagyon sok “rágnivaló” ezen a felvételen. Nekünk azonban csak egyet mutat meg. Szükség van egy olyan megoldásra, amely képes ezeket a vészhelyzeteket megelőzni.

Mi történne, ha a torlódás kialakulásához vezető eseményeket felismerné egy rendszer? Mi változna, ha minden járműben tartózkodó és a vezető előre kapna egy célzott információt? Mi változna, ha akár kilóméterekre a torlódás előtt már csökkenthetnénk a járművek sebességét? Kialakulna ez a vészhelyzet? Tudnánk máshogyan befolyásolni az eseményeket?

Szerintünk van megoldás!

Küldetésünk

Eszközt adunk a világnak, amely valóban képes az emberi életek megmentésére. Alapja lesz a jövő fejlesztéseinek, és megőrzi a közlekedés szabadságát.

Korábbi tartalmaink

Küldetésünk

Eszközt adunk a világnak, amely valóban képes az emberi életek megmentésére. Alapja lesz a jövő fejlesztéseinek, és megőrzi a közlekedés szabadságát.

TÁMOGATÁS
AZONNALI ÜZENETEK X