Tragédiák sora borzolta az idegeket az elmúlt héten!

Felsorolni sem lenne lehetőségünk, ha egyszerűen össze szeretnénk gyűjteni a heti eseményeket. Még akkor sem, ha konkrétan Magyarországra szűkítve tennénk ezt meg. Baleset, halottak, sérültek és még több száz olyan esemény, amelyről csak azért nem tudunk, mert a média nem látott benne fantáziát. Mi ismét szemezgetünk azokból az esetekből, amelyek szerintünk valamilyen módon megelőzhetők lettek volna. Tesszük ezt úgy, ahogyan azt a múlt héten is megtettük.

3 halott - sötét, az útépítés és a "halálút"

A képet láttam meg először. a Blikk oldalán találtam a hírt. Mint egykori mentős, illetve sok éve hivatásos járművezető azonnal kattintottam. A látvány – tudom ebben a tűzoltók munkája is segítségünkre van – elképesztő. Kíváncsi lettem az okokra, hiszen 3 ember halála, és a sokszor oly divatos “halálút” kifejezés nem ad magyarázatot.

Szerencsémre a cikk alatt van egy videó is az eseményekhez tartozóan. Bár itt is a média hatása érezhető, azonban a kiváltó okról sokmindent megtudhatunk.

Mindenek előtt a legfontosab, hogy a “halálúton”, most egy mesterségesen elhelyezett akadály van. Azaz nem az út veszélyes azon a helyen, hanem azzá tette valaki. Méghozzá egy olyan tereléssel, amely ezek szerint jelentősen megváltoztatta a körülményeket, függetlül attól, hogy erre szükség van az esetleges karbantartási munkálatok miatt.  A másik fontos információ a képen is látható, a sötétség, azaz a korlátozott látási viszonyok. A harmadik, a balesetet befolyásoló körülmény, a figyelmetlenség jelenléte. A szemben érkező járműben is sérültek, így ki-mit és hogyan tett, már nem is annyira egyértelmű.

Kit hibáztassunk? Az adatok alapján a járművezető lesz a felelős. Látási viszonyok, sebesség, figyelmetlenség. Ugyanakkor valójában, egy megváltoztatott közlekedési helyzetben kellett a fenti körülmények között tennie a járművezetőnek a feladatait.

Akkor az út karbantartói? Nem lehet kijelenteni ezt sem. Az ok pedig egyszerű. A törvény szabályozza, hogy miként lehet a tereléseket kivitelezni. Ha ez megvan, akkor gyakorlatilag fedve van az úton folytatott munkálatok kivitelezője.

Marad a figyelmetlenség. Na, de ki? A járművezető, aki a terelést nézte el vagy a szembeől érkező, aki nem vette észre az előtte zajló hibát? Minden egy pillanat műve. Igazából, sokkal korábban kell mindkét járművezető lehetőségeit elemezni.

Ez a baleset a véleményünk szerint mindössze három célzott üzenettel megelőzhető lettt volna. Mi történt volna, ha a mindkét jármű vezetője célzottan kap egy figyelmeztetést a terelést megelőzően, hogy figyeljen? Mi történt volna, ha ugyanaz a helyzet információként a járműben utazóknak is egyidőben megjelenik? Mi történt volna, ha terelésnél kihelyezett sebességhatárt mondjuk egy rendszer a járműben végzett módosítással betartatja? Azaz csökkenti a sebességet mondjuk 60-ra?

 

További 3 halott, akik csak dolgozni szerettek volna

Több vasúti probléma is volt a héten. A VAOL oldalán van egy részletes beszámoló az egyik tragédiáról, amely a héten megdöbbentő volt. A vasút a próbálkozások ellenére, a véleményünk szerint helyesen, több kezdeményezést is folytat a balesetek számának csökkentésére.

Persze beszélhetünk a figyelmetlenségről vagy éppen kijelenthetjük, hogy a járművezető volt a felelőtlen. Mégis számunkra ismét azt sugallja az eset, hogy gyakorlatban kell tennünk ezeknek a baleseteknek a megelőzéséért. 

Nézzük a körülményeket. Jó látási viszonyok, tilos jelzés. Mégis megtörtént a tragédia. Pár héttel ezelőtt a közvetlen környezetünkban történt meg egy hasonló eset a 66-os úton.

Itt is hasonló a helyzet. Jó látási viszonyok, tilos jelzés és tragédia.

A vonatbalesetek túlnyomó része megelőzhető lenne. Ennek egyik módja a félsorompó vagy a teljes sorompó alkalmazása, amely fizikai korlátot jelentene a balesetek megelőzésében. Ugyanez lenne igaz arra is, hogy a szintbeli átjárókat megszüntetnénk. persze mindkettő kivitelezése a költségek miatt talál arra a válaszra, hogy lehetetlen.

A vasúti átjárókban történt balesetekből van jónéhány, ami letaglózó. Évről évre van egy-egy olyan baleset, amely megdöbbenti az embert. Számomra az egyik legmegdöbbentőbb a Pörböly mellett történt tragédia, ahol gyerekek is áldozatai voltak a tragédiának.

Mi lehetne a hatékony megoldás? Változtatna e a statisztikán, a balesetek számán, ha a járművezető konkrétan tudná, hogy milyen messze van tőle a vonat? Mekkora a sebessége? Ha célzottan kapna egy további üzenetet a tilos jelzésről? Megváltozna a statisztika, ha a járműben ülők is megkapják mindezt? Lenne befolyásuk a járművezetőre?

Szándékosan hagytuk a legutolsó kérdésünket külön. Mekkorát változtatna a helyzeten, ha egy rendszer a vonat és a vasúti jelzőlámpa jelzéseit értelmezve, egyszerűen a vasúti átjáró előtt állítaná meg a járművet?

Hogyan bénul meg órákra a közlekedés egy pillanat alatt?

A magabiztosság, a túlzott bizalom önmagunkban. Mindezt bátran jelentem ki, mert szerintem ezek az esetek hűen tükrözik az utakon tanúsított magatartásunkat.

A Baleset.info oldal képeit nézegetve ismét kérdéseket kell feltennünk. Alapvetően jól látszik a történet, még egy kép láttán is.

A helyzet csalóka, mert azt sugallja, hogy a hivatásos járművezetőket érinti ez a probléma. Azonban meglepő lehet, hogy a ráfutásos balesetek, a követési távolság be nem tartása az egyik vezető baleseti okok közé tartozik.

Kezdjük azzal, hogy nem egyértelmű, hogy a mi a biztonságos követési távolság.

Azt látjuk, hogy bármilyen módon is keresünk rá a megfejtésre, folyamatosan zavaró információkkal találkozunk. Távolság – másodperc összefüggés és legtöbbször ezeket bonyolult matematikai és össze-vissza kócolt számokkal tarkítva akar elmondani mindenki.

A következmény katasztrófa. Pont olyan, amit naponta láthatunk a fenti képen.

Alapvetően az a gond, hogy azt hisszük: mi bizony gyorsabbak vagyunk mindenkinél. Teljesen mindegy, hogy ki-mit tart biztonságosnak, vagy a fizika mit határozna meg, mi sokkal gyorsabbak vagyunk az önbizalmunknak köszönhetően.

A távolságtartó automatikák egyik legrosszabb funkciója, hogy kikapcsolhatóak. Hozzáteszem, hogy az is gond, hogy egyes helyzetekben képtelenek tájékozódni és nem jól működnek.

A biztonságos követési távolság 2 másodperc. De az mennyi méterben?

Mi nem rakunk ide számokat. Egyszerűen legyen elegendő az, hogy 2 másodpercnyire kell lennünk a másiktól, hogy annak bármilyen (IGEN, BÁRMILYEN!) drasztikus fékezése esetén, biztonsággal meg tudjunk állni biztonsággal.

Ahogy most közlekedünk, annak kb. 2-2,5 szeres távolságát kellene tartanunk. Nem vagyunk olyan jók, mint azt gondoljuk.

Azok, akik azzal érvelnek, hogy 10-30-700 éve van jogosítványuk, szintén ide tartoznak. A rutin biztosan eltér az optimálistól. Az, hogy nem volt balesetünk, még nem jelenti azt, hogy a váratlan helyzetekre fel vagyunk készülve. A balesetmentesség egy állapot. Nem eredmény, hiszen ez nem a saját tudásunktól függ teljesen. Mások bármikor belesodorhatnak minket a balesetbe és akkor mindegy, hogy mekkora rutinnal rendelkeztünk addig.

Mi lenne, ha azok a járművek is alkalmasak lennének a távolságtartásra, amelyek nincsenek felszerelve “okos” rendszerrel? Mi lenne , ha a járművezető is kapna egy tájékoztatást a pontos követési távolságról? Még akkor is, ha a jármű eddig alkalmatlan volt? Mennyit változna a helyzet, ha a jelzések alapján valóban fel tudnánk mérni és megjegyezni, hogy mennyi a 2 másodperc? Hogy mit látunk, amikor optimális a távolság?

Továbbra is az a véleményünk, hogy tanulnunk kell. Ha haza szeretnénk érni, akkor tudnunk kell, hogy merre vannak a veszélyek és el kell kerülnünk azokat!

Hisszük, hogy a fenti esetek is lehetőséget adnak arra, hogy átgondoljuk a napjainkat, az úton töltött időnket.

Ismét ki kell fejeznünk az együttérzésünket a hozzátartozókkal. Vissza már sajnos nem adhatunk senkit, azonban a rendszerünk fejlesztésével elérhetjük, hogy távozásuk az életből ne egy felesleges tragédiának minősüljön.

Ők is azok a hősök, akik befolyással vannak a történelemre. Igen, vannak emberek akik a megoldáson törik a fejüket és szeretnének tenni valamit.  

A munkánk egy balesetmegelőzési rendszer fejlesztése. Hisszük, hogy azok, akik az elmúlt időben balesetet szenvedtek, most támogatnák azt a rendszert, amelyet építünk!

A lehetőség nektek is elérhető! Bármikor tehettek a balesetek ellen. Már rendelkezésre áll a technika, a lehetőség, hogy ne kelljen elveszítenünk másokat és biztonságban haza érhessünk!

Küldetésünk

Eszközt adunk a világnak, amely valóban képes az emberi életek megmentésére. Alapja lesz a jövő fejlesztéseinek, és megőrzi a közlekedés szabadságát.

Korábbi tartalmaink

Küldetésünk

Eszközt adunk a világnak, amely valóban képes az emberi életek megmentésére. Alapja lesz a jövő fejlesztéseinek, és megőrzi a közlekedés szabadságát.

TÁMOGATÁS
AZONNALI ÜZENETEK X